Friday, April 26, 2013

5sen jer .. ? ?

nk share story ckit nie ... hope kte sme2 dpt ambik pengajaran neh ... 

pada suatu ptg tuu , aku pergi kedai nak fotostat ic n beli makanan ckit ... siap jew aku beli brg2 tuu , aku pwn pergi lah kat kaunter ... ok , pak cik tuu pwn kira lah harga ... " bla,bla,bla, ... semuanya , rm5.60 .." aku pwn hulur duet rm10 , pastuu teringat lah ase mcm ader jew duit syiling kat dlm purse nie ... aku pwn ckp lah " hmm , jap2 ,, nie duit syiling ader nie " ... aku ingtkan ckup lah 60sen .. aku pwn hulurkan jerlah .. pastuu , aser mcm pelik jew sbb pak cik tuu asyik duk 'kelebek' jew duet yg ku anggap seposen tuu ,,, rupe2nyer , aku bg duet 50sen dan 5sen ... cari punyer cari dalam purse nie ,,, mmg xder pwn duet seposen ... jd nyer , 5sen jerlah lagi kan yg x cukup ... aku pwn terus terdetik kat dlm hati .. " mesti pak cik nie halalkan jer 5sen tuu ... alaa , xkan byk tuu pwn nak berkira ... kite kan org Islam ... byk pahala pak cik tuu akan dpt nanti " ... tup ,tup ... pak cik tuu hulurkan balik duet syiling tuu kat aku ... " urm .. ? ? ? ? ? ? "...
aku syum jer ... 

nampak tak macam mane sikap peniaga2 Islam kat negara kita nie ... aku tak cakap semuanyer bersikap mcm tuu tp majoriti nyer ,,, urmm .. knp ek susah sgt kita nak menderma ? sedangkan Allah dah janjikan ,,, satu derma yg ikhlas diberikan , sepuluh yg Dia akan bagi ... bukankah rezeki tuu akan dtg dari arah yg tak disangka-sangka ... kan ? 

" Ya Allah , Tuhan Yang Maha Pemurah ... lindungi kami daripada sifat bakhil ... "

No comments:

Post a Comment