Thursday, March 17, 2016

cuba lah dulu ..


Alhamdulillah .. akhirnya dapat jugak aku siapkan assignment utk subjek polisi sosial dan undang2 nie .. betapa gigihnya aku sampai kol 3 pagi baru dapat tidur . aku bukan buat kerja last minute kay , tapi aku dah terpaksa ambik masa 2 hari utk cari maklumat yg tepat utk buat benda alah tu . pasal dasar negara kot mane boleh main hentam jer kan . kenalah ambik daripada sumber yg betul2 sahih . lepas dah complete semua maklumat barulah continue buat mindmap tu . masuk yg part mindmap nie lah aku nak kena guna bakat2 terpencil aku . aku mmg x suka buat kerja cincai2 . mmg kena betul2 puas hati . kena betul2 yakin , barulah aku akan hantar hasil kerja aku tu . bab2 kerja mmg aku ambik serius . x kisahlah full mark utk assignment tu 5 ker 10 ker 30 ker . yang penting aku buat dengan sehabis baik . sebenarnya, aku bukan nak cerita pasal tu pwn . aku nak kongsi sikit pasal ayat "belum cuba, belum tahu". sbbnya kan kita nie takut giler bab2 utk mencuba sesuatu nie . yerlah, x cuba lagi dah ckp "aku x pandai lah" , "aku x pernah buat" , "aku x der bakat utk buat mcm tu" . nampak x ayat2 yg mmg selalu lah kita ckp kan bila kita kena buat something yg kita rasa kita x mampu nak buat sedangkan kita x cuba buat pwn lagi . tapi yg peliknya, berani pulak kan bila nak buat benda2 yg x elok . nie lah masalah budak2 remaja skrg nie . yg elok tu x nak cuba buat tp kalau yg x elok tu berani jer nak try . aku x ckp kat org lain yer , aku ckp kat diri aku sndri jugak nie . contoh yg baru jer terjadi kat diri aku . bukan main lagi aku ase aku x blh nak siapkan assignment kat atas tu . aku ckp yg aku x pandai melukis lah . x kreatif . x ada idea . lpstu siap mengumpat pensyarah aku lagi sebab bagi assignment yg menyusahkan . tapi tgk lah hasil nya tu . menjadi jugak kan . lepastu plak tibe2 pandai plak aku lukis "warga kartun" tu . x tahu lah sejak bila jd pelukis . tapi itulah alkisahnya . sebelum buat punyalah x yakin yg aku blh siapkan mindmap se"comel" itu . tapi bila dah siap baru lah ase mcm "waa,, pandai jgk aku lukis ek" . alaa,, x salah pwn nak bangga diri dgn hasil kerja sendiri asalkan benda tu blh buat kau ase lebih yakin . so skrg percaya x dengan kata2 hikmah "belum cuba, belum tahu" ? 

#JomUbahPersepsiDiri

No comments:

Post a Comment