Sunday, May 27, 2012

musaFir peRindu =)

Ya Allah..betapa hebatnya perancanganMu.....


syukur alhamdulillah kerna Allah tlh memilih aku utk memiliki novel ini..begi2 byk ilmu yg dpt aku kutip dpd novel ini..shggakan aku merasakan betapa kerdilnya diri ini..msh byk ilmu2 yg aku perlu pelajari..aku btl2 rasa bertuah kerna diberi peluang utk membacanya..bagiku,ini semua merupakan pemberian dpd Allah yg sgt2 berharga..

Allah Maha Mengetahui..Dia tahu bhw hambaNya ini msh lagi dlm kekeliruan..yg msh lagi mencari2 identiti diri..yg msh lg buntu apabila ingin membuat keputusan..

melalui novel ini,aku byk belajar soal kepimpinan dan ciri2 utk mnjadi seorg daie di muka bumi ini..saat ini aku merasakan betapa beratnya amanah yg Allah berikan pd aku..Allah tlh mencelikkan mata hati aku..seseorg yg diamanhkan utk mnjadi pemimpin mmg imannya akan diuji dgn ujian yg begi2 hebat..jika hati kita bnr2 ikhlas utk memegang amanah ini hanya kerana Allah nescaya,kita akan terus tabah menghadapi dugaan walaupun diri difitnah,walaupun diri dicaci namun,jika hanya ada Allah di hati,segala2nya mampu kita tempuhi..n yg plg penting..pemimpin perlu mentarbiyah diri sndiri sebelum mentarbiyah mad'u..

soal cinta antara Adam dan Hawa..
cinta yg dijalinkan antara Annur dan Iman bmembuatkan hati kecil ini menangis dan menginsafi segala kelemahan..aku btl2 kagum dgn kekuatan hati mereka yg hanya menyerahkan cinta sejati kpd Allah dan Perjuangan Islam..baitul muslim yg mereka bina x pernah menggoyahkan iman mereka utk terus alpa dlm malayani cinta manusia..ikatan halal yg dibina menguatkan lagi perjuangan mereka terhdap Islam..mereka terus mnjadi daie..

hatiku begitu terusik tatkala membaca bait2 kata ini...
" Hati yg mencintai selain dpd Allah umpama daun ini. Saat berada di pokok,ia hijau kerana pergantungan hayatnya dgn Allah shgga hayatnya dimatikan Allah. Itilah perlambangan cinta kita pada Allah. Kekal hijau dan sentiasa hidup di saat meletakkan cinta hanya padaNya. Tapi,ketika masih hidup setelah dipetik tgn2 asing,ia terus akan layu dan mati. Sudah tiada seri hijaunya lagi. Sudah tidak ada cinta kerana saat ia dipetik oleh tgn2 asing i2,saat itu juga terputus hubungan,hayat dan pergantungannya dgn Allah. "
" Tgn2 asing itu ibarat cinta manusia. Apabila kita menyerahkan hati pd cinta manusia,cinta itu tidak akan hidup lama. Ia akan mati,layu dan kering sperti daun yg dipetik. "

"Aku mencintaimu kerana agama yg ada padamu,jika kau hilangkan agama dlm dirimu maka hilanglah cintaku padamu" -Imam Nawawi-


No comments:

Post a Comment