Sunday, July 1, 2012

....better than never ]


mak pesan...' kak,jgn mkn mkanan 2..skt plok ekgi '..
kwn2 pesan..' jge kesihatan 2..jgn men mkn jew '...
hmmm..aku ??? aku dgr x ap yg dyeorg pesan ??? 
aku bertuah sbb ramai yg syg aku... tp aku syg x diri aku sndiri ???
ble aku nk berubah ??? blh kew aku sihat klw aku x pedulikan kesihatn aku...
i nEed to change..change everything...

must remEmber..must f0llow..

- kurangkan makan makanan yang menyebabkan angin dalam badan iaitu kacang, sayuran seperti brokoli,kubis, tauge, bawang dan asparagus,buah pir,epal dan pic, manakala bijirin pula adalah roti gandum. 

- jauhilah minuman ringan dan jus buah serta minuman dari produk susu.  

elakkan minum nescafe, kopi, teh dan minuman bergas.

- banyakkan minum air kosong, makan dengan perlahan dan kunyah lebih dan elakkan menguyah gula-gula getah.

- perut tak boleh  kosong

- tidak boleh kurang ataupun terlebih tidur serta berjaga diwaktu malam

- jangan mengambil makanan yang diletak perasa (pak aji).

- tidak boleh terlalu memikir ( stres ) dan hendak marah

- tidak boleh terdedah pada cuaca yang agak panas.

- kurangkan minum jus oren, limau nipis dan air asam jawa

- kurangkan makan makanan yang pedas

- waktu makan adalah mengikut disiplin waktu yang ketat 

- bila makan nasi (tenghari dan malam) selepasnya minum air suam bukan air manis atau air batu.

- elakkan makanan junk food, jeruk kering seperti asam boi dan jeruk basah dan juga mee segera

- elakkan makan terlalu kenyang 

- elakkan makanan ubi, pulut, keledek, kentang, pisang nangka, pisang tanduk, cempedak / nangka, rebung, dan makanan lain yang menyebabkan kembung perut atau banyak angin dan sendawa

so ???? start from now...i must,must n must promised myself to follow all the above.............. 


 x nak mcm nie !!!!!!!!!!!!!!!!                                                          



nak jd mcm nie ..................... =)

1 comment:

  1. good girl.....
    if u want 2 be a healthy person,
    u must to take urself n listen 2 ur mom...
    n others,,,,,

    ReplyDelete